سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش راهنمایی شهرستان فلاورجان
  • کارشناسی آموزش راهنمایی تحصیلی ( دوشنبه 87/11/7 :: ساعت 11:11 عصر)
    پدیدآورنده:علی سروری

    خلاصه

    نگران زندگی‏ام و دنبال موفقیت هستم، لطفا در این باره مرا راهنمایی کنید .

    موفقیت در هر کاری از امور زندگی، مرهون چند امر است: 1 . توکل، تقوا و اخلاص . 2 . شناخت هدف . 3 . برنامه‏ریزی درست و سنجیده . 4 . همت، تلاش و پشتکار .

    پافشاری و استقامت میخ

    سزد ار عبرت بشر گردد

    برسرش هر چه بیشتر کوبی

    پافشاریش بیشتر گردد

    یکی از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابو جعرانه‏» موفقیت‏خود را در درس‏آموزی، از حشره‏ای (شبیه سوسک) به نام «جعرانه‏» می‏داند . وی می‏گوید: در مسجد جامع دمشق کنار ستونی نشسته بودم . جعرانه‏ای را دیدم که می‏خواهد از ستون بالا برود و کنار شعله‏ای که بالای ستون می‏سوخت، بنشیند . من از اول شب تا صبح کنار آن ستون بودم; حشره هفت‏صد بار سعی نمود بالا برود، ولی هر بار به پایین سقوط می‏کرد; زیرا ستون صاف و لغزنده بود . از تلاش و همت آن حشره تعجب کردم و بعد برخاستم و وضو گرفتم و وقتی بازگشتم، دیدم حشره به بالای ستون رفته و کنار شعله چراغ پی‏سوز آرمیده است .

    زکوشش به هر چیز خواهی رسید

    به هر چیز خواهی کماهی رسید

    سکاکی یکی از دانشمندان بزرگ نیز در سن چهل سالگی به درس خواندن روی آورد . وی چنان کم استعداد بود که راه حجره‏اش را گم می‏کرد; اما با تلاش توانست‏به یکی از دانشمندان بزرگ تبدیل گردد . کتاب‏های وی پس از 12 یا 13 قرن، هنوز به عنوان متن درسی مورد استفاده قرار می‏گیرد .

    با توجه به نمونه‏هایی که در بالا ذکر شد، ملتزم بودن به راه‏های زیر، نقش مؤثری در موفقیت‏تان دارد:

    1 . باید باور کنید که شما چون دیگر انسان‏ها از توانمندی‏های بسیار برخوردارید و از دیگران کم‏تر نیستید . فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیشتر است و نباید خود را دست کم بگیرید . تصمیم خوب در پرتو تکیه برقوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندی شکل می‏گیرد .

    2 . پس از مشورت باافراد ذی صلاح، با توجه به امکانات و توانمندی‏های واقعی خود، برای زندگی‏تان برنامه‏ریزی کنید و بکوشید هرگز بی‏جهت از آن برنامه و نظم سرنپیچید . اوقات استراحت و تفریح و عبادت و همه فعالیت‏ها را در این برنامه بگنجانید تا زمانی خالی نمایند و توجه به فرصت‏بیکاری شما را سمت تاخیر انداختن کارها سوق ندهد . به عنوان مثال سعی کنید وقت‏خواب خود را تنظیم کنید و هر شب سر ساعت‏به رختخواب بروید و با استفاده از ساعت زنگ‏دار، سر ساعت معینی صبح از خواب بیدار شوید . همچنین سعی کنید نمازهای یومیه را سر وقت‏بخوانید . صبحانه، ناهار و شام را به موقع میل کنید و همچنین در عمل کردن به وعده‏های خود سروقت، جدیت‏بیشتری نشان دهید . اگر مواردی را که ذکر شد، با تمرین و پشتکار انجام دهید، قطعا به مهم‏ترین تاثیرات آن که تقویت اراده و همچنین نظم در انجام کارهاست، دست می‏یابید و این دو نقش بسیار مؤثری در وفقیت‏شما در انجام کارهای دقیق‏تر و مهم‏تر زندگی خواهد داشت .

    3 . بکوشید برای هر رفتاری، انگیزه‏ای قوی داشته باشید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم‏گیری‏ها و رفتارهای خاص خویش، به طور کامل آگاه شوید .

    4 . اجتناب از اهمال کاری; اهمال کاری، آفت‏بی‏نظمی و عدم موفقیت در زندگی است . سعی کنید در انجام کارهای جاری زندگی، اهمال کار نباشید و کارها را به تاخیر نیندازید .

    5 . محیط زندگی و موقعیت کاری خود را تغییر دهید و موانع بروز اراده و فعالیت را نابود سازید; برای مثال در موقعیتی که به سرزنش و متهم شدن به ناتوانی و ناپختگی می‏انجامد، قرار نگیرید . برای تصمیم‏گیری‏ها و اقدامات خویش، امنیت روانی فراهم آورید تا بتوانید به آرامی در برابر دیگران یا همراه آنان ابراز وجود کنید و برجستگی فکری و فعالیت مناسب را از طریق تصمیم آشکار سازید .

    6 . هر کاری را آسان تلقی کنید; زیرا در برابر اراده پولادین انسان، همه سختی‏ها آسان می‏گردد . به استقبال کارهای به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید که می‏توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آنها را به دست آورید .

    7 . رضایت‏خداوند را ملاک هر رفتار و گفتار قرار دهید و از تسلیم شدن در برابر تمایلات پوچ و هواهای نفسانی بپرهیزید . تسیم شدن، اراده را ضعیف و متزلزل می‏سازد . تقوا و رعایت‏حرمت دستورهای پروردگار، برای آرامش روانی و تقویت نفس و اراده بسیار سودمند است .

    8 . مدتی برنامه‏ریزی و تصمیمات خود را با فردی ذی‏صلاح در میان بگذارید و از وی بخواهید مراقب باشد تا شما دچار تردید نشوید و اجرای تصمیمات خویش را به تاخیر نیندازید .

    9 . از خواب زیاد، پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سستی اراده بپرهیزید و نگذارید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند .

    10 . باکسانی که روحیه و اراده‏ای قوی دارند، دوست‏شوید تا اراده شما نیز قوی گردد .

    11 . باافرادی که منظم هستند و کارهای خود را براساس یک برنامه منطقی انجام می‏دهند، بیشتر معاشرت کنید .

    12 . بکوشید تصمیم‏هایتان را با فردی باتجربه در میان نهید تا از قوت و درستی‏شان اطمینان یابید و پس از مشورت بااین فرد، براساس تدبر و اندیشه خود تصمیم بگیرید و بدون از دست دادن فرصت اقدام کنید .

    تصمیم باید برتدبیر و اندیشه و آگاهی‏های لازم استوار باشد و به عمل بینجامد . تخلف از این امر، جز تلف کردن وقت، پیروی از افکار پوچ و سستی در عمل، دستاوردی ندارد و فرد را با زیان‏های مادی و معنوی روبه‏رو می‏سازد . از این‏رو، امور یاد شده گناه به شمار می‏آید .

    تردید در تصمیم‏گیری و تاخیر در عمل، سبب از دست رفتن منافع معنوی و مادی فراوان می‏شود و زیان‏های بسیاری را به ارمغان می‏آورد .

    13 . تصمیمات مناسب و پرارزش گذشته‏خود را به یاد آورید و توجه کنید که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارید .

    14 . در تصمیم‏ها و فعالیت‏های اسوه‏ها دقت کنید و در همسان‏سازی و الگوپذیری جدی باشید تا جرات انجام کار را پیدا کنید و توان تصمیم‏گیری و اجرا در شما تقویت‏شود .

    15 . باتصمیم‏های آسان در کارهای ساده، به تدریج‏خودباوری و توانمندی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم‏گیری در امور مشکل و پیچیده هموار سازید .

    16 . مطالعه زندگی انسان‏های موفق; در این زمینه، مطالعه کتاب «رمز پیروزی مردان بزرگ‏» تالیف آقای جعفر سبحانی، بسیار مناسب و آموزنده است; زیرا به بسیاری از رمز و رازهای زندگی موفقیت‏آمیز شخصیت‏های بزرگ علمی جهان اشاره شده است .

     

     





    کل یادداشت های این وبلاگ
    آدرس جدید وبلاگ آموزش راهنمایی تحصیلی فلاورجان
    [عناوین آرشیوشده]